Yusuf Türk
Bu haftaki yazımızda ölü hayvanların derilerinin tabaklanarak temizlenmesi hususunu değerlendireceğiz. Acaba, ölmüş bir hayvanın derisi nasıl temizlenir? Ölmüş, her hayvanın derisi tabaklanarak temizlenir mi? Ölü hayvanın derisi nasıl temizlenir? Gibi soruların cevabını öğrenmeye çalışacağız.
Ölü hayvanların derisi tabaklamakla temizlenir. Ancak köpek, domuz, köpek ve domuzun birleşmesinden doğan ve bunlardan birinin diğer bir hayvan ile birleşmesinden doğan hayvanların derisi tabaklamakla temizlenmez: Ölen bir hayvanın derisi, tabaklandığı zaman temizlenmiş olur. Etinin yenilmesi veya yenilmemesi durumu değiştirmez. Bu husustaki delil, Meymune (ra)hakkındaki hadistir; Peygamber efendimiz meymunenin ölmüş keçisi hakkında ;’’ Derisini alsaydınız’’ bunun üzerine dediler ki: O ölüdür bunun üzerine peygamber efendimiz;’’Su ve ağaç yaprağı onu temizler.’’(Ebu Davud, Nesai) Yine İbn-i Abbasın rivayet ettiği hadiste peygamber efendimiz şöyle buyurmuşlardır;’’Derisi tabaklandığı zaman temizlenmiş olur.(Müslim)

Deri tabakalandığı zaman içi ve dışı temizlenir. Böylece onun üzerinde namaz kılınabilir, yaş ve kuru eşyalar içine konulabilir. Satışı ve hibe edilme durumu caiz olur. Tabaklama, maden tuzu ceviz ve selem ağaçlarının yaprakları, nar kabukları gibi keskin ve sert şeylerle yapılması veya en sahih görüşe göre güvercin tersi gibi, aslı pis olan veya sonradan pisletilmiş şeylerle de yapılması olayıdır.

İslam Âlimlerine göre tabaklama için şu üç şeyin yapılması lazım;

1-Deri üzerindeki artıkların alınması, 2-Derinin bizzat temizlenmesi,3-Tekrar suya konulduğunda koku vermeyecek ve bozulmayacak kadar iyi tabaklanması.

‘’Köpek, domuz ve bunların birisinden doğanlara’’ gelince; Bunlar tabaklanmakla temizlenmez. Bu husus ile ilgili Âlimlerimizin ihtilafı da yoktur. Çünkü bunlar hayatta iken de pistirler. Dolayısıyla hayatta iken temiz olması mümkün olamayan bir hayvan derisinin, öldükten sonra temizlenebilmesi gerçekçi olmaz.

Konu ile ilgili olarak şu kanaate varabiliriz; Her konu da olduğu gibi deriyi değerlendirme noktasında da peygamberimizi örnek almak durumundayız. Yukarıda da anlatıldığı kadarıyla keçisi ölen meymune keçinin derisini değerlendirmemiş ve peygamberimiz her konuda olduğu bu konuda da ona tavsiyede bulunmuştur. Günümüzde bahsi geçen tabaklanmayacak hayvanların dışında ölen ve derisi ile beraber çöpe atılan hayvanlar var. Bu durum toplum olarak sünnet-i seniyye’den ne derece uzak olduğumuzu göstermektedir. Bir hayvandan canlı iken istifade edildiği gibi ölü olması durumunda dahi derisi insan istifadesine sunulabilir. Bu da aziz İslam dininin en basit bir nimeti değerlendirmede dahi ne kadar titiz bir uygulamaya sahip olduğunu göstermektedir. Dolayısıyla Müslümanlar olarak bizler her ne iş yaparsak yapalım yaptığımız işin sünnet-i seniyye’deki yerine ve uygulamasına bakmalıyız. Üstad Bediüzzaman Said Nursi ;’’Sünnet-i seniyye’ye ittiba âdeti ibadete çevİvir’’ sözü ile meseleyi veciz bir şekilde özetlemiştir. Bu konuda Van Büyük Şehir Belediyesinin veya Van İl Müftülüğünün ölü hayvan derisi tabaklama kursu noktasında bir çalışma başlatmasının nimeti değerlendirme açısından ve toplumu bilinçlendirmeye yönelik faydalı bir çalışma olacağı kanaatindeyim.
Haftaya İslam’da temizliğin mahiyeti yazımıza devam edeceğiz inşaallah.

Hz. Muhammed’in (sav) sünnetine tabi olanların artması dileğiyle Allah’a emanet olun…