Yusuf Türk
Bu haftaki yazımızda ölü hayvanların derilerinin tabaklanarak temizlenmesi
hususunu değerlendireceğiz. Acaba, ölmüş bir hayvanın derisi nasıl temizlenir?
Ölmüş, her hayvanın derisi tabaklanarak temizlenir mi? Ölü hayvanın derisi
nasıl temizlenir? Gibi soruların cevabını öğrenmeye çalışacağız.
Ölü hayvanların derisi tabaklamakla temizlenir.
Ancak köpek, domuz, köpek ve domuzun birleşmesinden doğan ve bunlardan birinin
diğer bir hayvan ile birleşmesinden doğan hayvanların derisi tabaklamakla temizlenmez:
Ölen bir hayvanın derisi, tabaklandığı zaman temizlenmiş olur. Etinin yenilmesi
veya yenilmemesi durumu değiştirmez. Bu husustaki delil, Meymune (ra)hakkındaki
hadistir; Peygamber efendimiz meymunenin ölmüş keçisi hakkında ;’’ Derisini
alsaydınız’’ bunun üzerine dediler ki: O ölüdür bunun üzerine peygamber
efendimiz;’’Su ve ağaç yaprağı onu temizler.’’(Ebu Davud, Nesai) Yine İbn-i
Abbasın rivayet ettiği hadiste peygamber efendimiz şöyle
buyurmuşlardır;’’Derisi tabaklandığı zaman temizlenmiş olur.(Müslim)
Deri tabakalandığı zaman içi ve dışı temizlenir. Böylece onun üzerinde namaz kılınabilir, yaş ve kuru eşyalar içine konulabilir. Satışı ve hibe edilme durumu caiz olur. Tabaklama, maden tuzu ceviz ve selem ağaçlarının yaprakları, nar kabukları gibi keskin ve sert şeylerle yapılması veya en sahih görüşe göre güvercin tersi gibi, aslı pis olan veya sonradan pisletilmiş şeylerle de yapılması olayıdır.
İslam Âlimlerine göre tabaklama için şu üç şeyin yapılması lazım;
1-Deri üzerindeki artıkların alınması, 2-Derinin bizzat temizlenmesi,3-Tekrar suya konulduğunda koku vermeyecek ve bozulmayacak kadar iyi tabaklanması.
‘’Köpek, domuz ve bunların birisinden doğanlara’’ gelince; Bunlar tabaklanmakla temizlenmez. Bu husus ile ilgili Âlimlerimizin ihtilafı da yoktur. Çünkü bunlar hayatta iken de pistirler. Dolayısıyla hayatta iken temiz olması mümkün olamayan bir hayvan derisinin, öldükten sonra temizlenebilmesi gerçekçi olmaz.
Konu ile ilgili olarak şu kanaate varabiliriz; Her konu da
olduğu gibi deriyi değerlendirme noktasında da peygamberimizi örnek almak durumundayız.
Yukarıda da anlatıldığı kadarıyla keçisi ölen meymune keçinin derisini
değerlendirmemiş ve peygamberimiz her konuda olduğu bu konuda da ona tavsiyede bulunmuştur.
Günümüzde bahsi geçen tabaklanmayacak hayvanların dışında ölen ve derisi ile
beraber çöpe atılan hayvanlar var. Bu durum toplum olarak sünnet-i seniyye’den
ne derece uzak olduğumuzu göstermektedir. Bir hayvandan canlı iken istifade
edildiği gibi ölü olması durumunda dahi derisi insan istifadesine sunulabilir.
Bu da aziz İslam dininin en basit bir nimeti değerlendirmede dahi ne kadar
titiz bir uygulamaya sahip olduğunu göstermektedir. Dolayısıyla Müslümanlar
olarak bizler her ne iş yaparsak yapalım yaptığımız işin sünnet-i seniyye’deki
yerine ve uygulamasına bakmalıyız. Üstad Bediüzzaman Said Nursi ;’’Sünnet-i
seniyye’ye ittiba âdeti ibadete çevİvir’’
sözü ile meseleyi veciz bir şekilde özetlemiştir. Bu konuda Van Büyük
Şehir Belediyesinin veya Van İl Müftülüğünün ölü hayvan derisi tabaklama kursu
noktasında bir çalışma başlatmasının nimeti değerlendirme açısından ve toplumu
bilinçlendirmeye yönelik faydalı bir çalışma olacağı kanaatindeyim.
Haftaya
İslam’da temizliğin mahiyeti yazımıza devam edeceğiz inşaallah.
Hz. Muhammed’in (sav) sünnetine tabi olanların artması dileğiyle Allah’a emanet olun…