Yusuf Türk
Geçen haftaki yazımızda temizleme
vasfına sahip sulara değinmiştik. Bu hafta da kullanım durumlarına göre suları değerlendireceğiz.
Sular kullanım durumlarına göre dört kısma ayrılır;
1-Temiz, temizleyici ve kullanılması
mekruh olmayan mutlak su; Küçük ve büyük hadesi gideren suya mutlak su denir.
Mutlak suyun tarifinde görüş ayrılığı vardır. Kimisine göre, lazımi ve izafi
vasıflarla kayıtlı olmayandır. Kimisine göre de yaratılış vasfını yitirmeyen
suya denir. Bazıları Âlimlere göre de sadece su ismiyle isimlendirilendir.
İzafeli suya örnek; gül suyu, bu su temizdir ama temizleyici değildir.
Dolayısıyla gül suyu bu tanımın dışında kalmıştır.
2-Temiz, temizleyici ancak kullanılması
mekruh olan su. Bu su güneşte ısıtılmış sudur; Bu su temizdir. Çünkü
herhangi bir necasete bulaşmamıştır. Temizleyicidir yani hadesi giderir. Çünkü
üneşte ısıtılmakla temizleyici özelliğini yitirmemiştir. Kullanılması mekruh
olmasının delili;’’Peygamber efendimiz, Hz. Aişe’yi güneşte ısıtılmış suyu
kullanmaktan nehyedip buyurdu ki;’’Bu su alaca hastalığını bulaştırır.’’Başka
bir rivayette peygamberimiz;’’Her kim güneşte ısıtılmış su ile yıkanıp hastalanırsa,
o ancak kendi nefsini suçlayabilir.’’(İbni Hacer)Buna güre, güneşte ısınmış su
şu iki şartla mekruh olur;
1-Kurşun, demir ve bakır gibi madeni kaplarda ısınmış olması. Çünkü bu kaplarda
güneşte ısıtılmış sudan bir çeşit yağ suyun üzerine çıkar ve bu yağdan da
‘alaca’ hastalığı doğar.
2-Suyun güneşte ısınma olayıdır. Yani iklimi sıcak olsun veya olmasın su
bahsedilen kaplarda ısınmış ise o suyun kullanılması mekruhtur.
3-Temiz olmakla beraber temizleyici
olmayan kullanılmış su; Abdestsizlik veya cenabetin kaldırılmasında veya
necasetin giderilmesinde kullanıldığı halde miktarı artmadığı, rengi, tadı ve
kokusu değişmediği takdirde temiz sayılır. Çünkü Peygamber efendimiz şöyle
buyurmuştur;’’Allah suyu temiz olarak yaratmıştır. Koku ve tadını değiştirmeyen
hiçbir şey onu pisletmez.’’Âlimlerimiz bu durumdan yola çıkarak şöyle demişlerdir;
Abdest tazelemek, sünnet gusül yapmak, abdest azalarının ikinci ve üçüncü sefer
yıkanması, vücudun ikinci ve üçüncü sefer yıkanması gibi nafile taharet sayılan
şeylerle kullanılan su, sahih kavle göre temizdir. Çünkü onunla herhangi bir
farz yerine getirilmemiştir. Zayıf bir kavle göre de temiz değildir.
Haftaya, suların geriye kısmını işleyeceğiz. Allah’a emanet olun…
İSLAM’DA TEMİZLİĞİN MAHİYETİ-3
Yusuf TÜRK
Yorumlar