Yusuf Türk
Geçen haftaki yazımızda temizleme vasfına sahip sulara değinmiştik. Bu hafta da kullanım durumlarına göre suları değerlendireceğiz. Sular kullanım durumlarına göre dört kısma ayrılır;
1-Temiz, temizleyici ve kullanılması mekruh olmayan mutlak su; Küçük ve büyük hadesi gideren suya mutlak su denir. Mutlak suyun tarifinde görüş ayrılığı vardır. Kimisine göre, lazımi ve izafi vasıflarla kayıtlı olmayandır. Kimisine göre de yaratılış vasfını yitirmeyen suya denir. Bazıları Âlimlere göre de sadece su ismiyle isimlendirilendir. İzafeli suya örnek; gül suyu, bu su temizdir ama temizleyici değildir. Dolayısıyla gül suyu bu tanımın dışında kalmıştır.
2-Temiz, temizleyici ancak kullanılması mekruh olan su. Bu su güneşte ısıtılmış sudur; Bu su temizdir. Çünkü herhangi bir necasete bulaşmamıştır. Temizleyicidir yani hadesi giderir. Çünkü üneşte ısıtılmakla temizleyici özelliğini yitirmemiştir. Kullanılması mekruh olmasının delili;’’Peygamber efendimiz, Hz. Aişe’yi güneşte ısıtılmış suyu kullanmaktan nehyedip buyurdu ki;’’Bu su alaca hastalığını bulaştırır.’’Başka bir rivayette peygamberimiz;’’Her kim güneşte ısıtılmış su ile yıkanıp hastalanırsa, o ancak kendi nefsini suçlayabilir.’’(İbni Hacer)Buna güre, güneşte ısınmış su şu iki şartla mekruh olur;
1-Kurşun, demir ve bakır gibi madeni kaplarda ısınmış olması. Çünkü bu kaplarda güneşte ısıtılmış sudan bir çeşit yağ suyun üzerine çıkar ve bu yağdan da ‘alaca’ hastalığı doğar.
2-Suyun güneşte ısınma olayıdır. Yani iklimi sıcak olsun veya olmasın su bahsedilen kaplarda ısınmış ise o suyun kullanılması mekruhtur.
3-Temiz olmakla beraber temizleyici olmayan kullanılmış su; Abdestsizlik veya cenabetin kaldırılmasında veya necasetin giderilmesinde kullanıldığı halde miktarı artmadığı, rengi, tadı ve kokusu değişmediği takdirde temiz sayılır. Çünkü Peygamber efendimiz şöyle buyurmuştur;’’Allah suyu temiz olarak yaratmıştır. Koku ve tadını değiştirmeyen hiçbir şey onu pisletmez.’’Âlimlerimiz bu durumdan yola çıkarak şöyle demişlerdir; Abdest tazelemek, sünnet gusül yapmak, abdest azalarının ikinci ve üçüncü sefer yıkanması, vücudun ikinci ve üçüncü sefer yıkanması gibi nafile taharet sayılan şeylerle kullanılan su, sahih kavle göre temizdir. Çünkü onunla herhangi bir farz yerine getirilmemiştir. Zayıf bir kavle göre de temiz değildir.
Haftaya, suların geriye kısmını işleyeceğiz. Allah’a emanet olun…